I love all things around me especially you, you and you coz we must treasure them before they are gone

click me!

Wednesday, March 8, 2017

Life with braces

Dah lama x update blog. sbb apa ek? sbb xde benda nak tulis kot. hahahaha xla. aku pemalas sebenarnya. sebenarnya banyak je benda berlaku. well the usual hectic days and piles of work. maleh nak cerita.

owh nak ucap tahniah to my sister dapat baby boy pagi tadi.
bertambah lagi sorang cucu mak. =))

anyway, aku baru ada mood nak update ari ni. semalam dapat mc rasa best giler tapi rasa boring pun ada gak. hahaha camne tu?








nape ada gambar braces lak ni??

ala dari tajuk entry pun dah boleh agak dah. anyway, dah dekat 2 minggu pakai braces, baru semalam dapat merasa makan nasi. tu pun nasi nye aku buat lembik sikit. kalau x, ari2 melantak bubur dgn nasi impit je. huhuhu

ada org tanye aku nape tetiba je nak pasang braces. sbb kalau ikutkan gigi aku xde la jongang ke, buruk ke. well, dah lama sebenarnya aku fikir nak pakai. tapi rezeki ke arah tu xde lagi. lagipun aku ada gigi berlapis kat belah dalam cuma xde la nampak sangat. but still gigi n mulut rasa x selesa.

kiranya dah lama la aku menahan je. so ni dah ada duit lebih boleh la kita buat. walaupun end up gigi tu terpaksa cabut. (gigi aku rapat sangat camni la jadi nye.) merasa la dapat mc semalam. eh cabut gigi geraham memang confirm boleh dapat mc punye. hehehe


kalau tanya aku sakit ke x pasang braces ni,

jawapan nya masa pasang x sakit. bila ubat kebas die dah habis baru la ko rasa sakit. hahaha macam aku, di sebabkan gigi aku x jongang, jadi aku xde la rasa sakit sangat tapi rasa gak la gigi n gusi ko rasa tegang. yg paling aku xleh tahan sbb asik kena makan bubur je. sampai nak termuntah tengok bubur.


lagi satu tentang kebersihan gigi.

kalau dulu2 bila nak tido x gosok gigi pun xpe. esok pun boleh buat. tapi sekarang..... die punye rutin tu memang rasa leceh sangat. tiap2 kali makan mesti kena bersihkan gigi. mula2 kena gosok gigi, pastu gosok pakai interdental brush, then floss lak. renyah? memang pun. dah ko gatal sangat nak pakai braces kan. hadap jela.... haishhh.....


sampai bila kena pakai braces?

ada yg cakap 6 bulan dah ok. ada yg 2 tahun baru ok. ikut gigi masing2 la ye. bagi aku, sampai gigi aku elok la. tapi bila umur ko dah masuk 30 ni, pergerakan gigi akan jadi lambat. so bertabah jela eh.sape yg ada duit nak buat awal, sila la buat. jangan tunggu lama sangat cam aku ni. plus bulan ko kena buat servis ketatkan braces. kalau x, camne gigi nak lurus dan cantik kan?


kalau pakai saje2 je boleh x?

memang boleh. tapi tujuan utama pasang braces adalah untuk betulkan gigi. jadi aku memang x paham la org yg saje2 nak pakai je. ingat best sangat ke pakai braces? dengan rutin pembersihan gigi yg leceh, pastu mulut ko luka2 sbb bergesel dengan besi braces. tapi kalau korang nak pakai jugak, terpulang.


apa yang perlu ada bila pasang braces?

- duit
hahahaha apa da aku ni. but seriesly, kalau nak buat sila la sediakan paling x pun lima ratus deposit dalam tangan. kos sebenarnya ialah 4K-8K. tapi jangan risau, biasa doktor boleh bagi ko bayar ansuran. cuma masa nak pasang tu kena bayar banyak sikit la. tiap2 kali servis bayar la 2ratus ke 3 ratus ke.

- berus gigi lembut



- interdental brush

- teeth floss
- ubat gigi
- orthodontic wax : untuk cover bahagian braces yg menyucuk mulut (beli online)
- mouth wash


banyak benda kan?
tapi demi untuk gigi yg cantik, kena la berkorban. huhuhuhu








No comments: